Sep 24, 2018

Apa kena buat kalau breakout?

Assalamualaikum

So harini nak share pengalaman aku sendiri pasal penjagaan breakout. Macam pelik je kan. Tapi dia lebih kurang macam tips laa.

Aku tak sihat dua tiga harini, mintak doa sikit agar sihat dan geletik macam biasa hahaha. Jk

Okay, sambil tepuk tangan sekali.

Bila aku nampak muka breakout, aku akan make sure cuci muka dan jaga muka. Pakai mild cleanser, yang tak ada active ingredient yang kuat. Dan minimize your skincare product. Aku tak tahu kenapa if aku tak buat double cleansing method (oil + normal cleanser) muka aku rasa best. Tak ada pun naik jerawat kecik kecik and lagi nyaman. It is depend on your skin adaption. If you can use it, go on okay.

Keep changing towel about 2 times a week. Tak pun malam tu lepas guna, terus basuh and keringkan guna mesin basuh. You can’t share body and face for one towel. In case you rasa macam leceh nak guna dua towel, pakai tisu. Like me, I suka pakai tisu dapur yang gulung tu sebab tebal and tak cepat hancur (apela ayat aku ni, stress)

Same goes with your bedsheet, selimut, sarung bantal. Tak nak basuh pun just make sure la benda tu bersih. Nak tido tepuk tepuk sikit buang debu, siang tengah panas gi jemur. Gitu aje.

And please stop skincare yang buat korang breakout. Ini yang penting. Kalau korang terus guna menda tu, bila nak sembuh. Healing proses tak wujud ye.

What I can said is, kebersihan tu penting. Muka dah breakout and persekitaran  pun macam tak terjaga memang kalau pakai produk beribu pun takkan jadi apa. Serius.

Aku pun alami fasa breakout, aku jaga elok elok skin aku at last breakout sebab terdedah debu, tak jaga kebersihan bilik sangat, towel pun tukar sebulan sekali. Jadi bukan skincare product je yang kena pilih betul betul tapi kebersihan pun kena jaga.

Okay dah penat bebel. I chaw dulu kena kerjaa 😂

No comments:

Post a Comment

Don't Spam. Positive words only, pretty ♥