Sep 10, 2018

Story telling // Skin purging

Assalamualaikum

Harini aku nak share pengalaman waktu aku kena skin purging masa pertengahan bulan 8 haritu. Fasa ni memang lama gila and I noted that since Kak Imanabdulrahim & Maisarahmahmud told that early on their threads.

Skin aku purging sebab aku tukar skincare products. Not all products causes of purging. Cleanser. It was causes by cleanser guys.

Skin purging happen when cleanser do have active ingredients like glycolic, lactic, retinol, salicyclic which is normally they contained in Aha bha cleanser, acne clear cleanser. But for me Aha bha is the stronger one.

My experience using  Hada Labo Aha Bha Mild Exfoliating foaming wash. Seriously, it made my face extraordinary purging. Before this, I used Biore Acne Clear. Cuma jerawat naik seketul dua but this time, bukan setakat jerawat tapi dagu aku bengkak. Hanya area dagu dan bahagian rahang saja yang bermasalah.

I near to give up dan dah nak berhenti guna tapi aku pujuk hati. Wei benda tu mahal nak mati doe. Just a cleanser, sampai 40++ itu yang paling mahal aku pakai hahahaha. Dalam keadaan teruk tu aku teruskan pakai. Sebab nak habiskan je benda tu.

Masa raya aku tak make up langsung. Pakai bedak compact sekadar nak tutup parut penuh dekat dagu. Sedih wei. Hahahaha aku sampai tak selfie. Bila selfie aku delete sebab sedih tengok muka. Ini rupanya perasaan orang orang yang breakout teruk.

Aku teruskan routine macam biasa dan aku tahu tu hanya skin purging bukan breakout.

How I know about it was skin purging?

Jerawat aku selain dia suka lepak dekat dahi, dia suka melepak dekat dagu sejak dua menjak. Lepas tu, masa skin purging tu jerawat aku tumbuh bebanyak dekat tempat biasa dia keluar tu la takde pun dekat tempat lain hanya situ.

Aku tak rasa pun other effect macam pedih, kering, tegang, merah dan gatal. Kalau dapat je kesan macam tu, better stop sebab cleanser tu mungkin tak sesuai dengan korang.

Tapi masa dagu bengkak tu memang sakit hahahhaha.

Masa minggu lepas raya, bengkak dengan jerawat dah surut cuma tinggal parut. Tapi aku percaya teknik hidrasi yang sifu sifu ajarkan tu. Harini, Parut dah mula pudar cuma parut hitam legam ni macam susah sikit and kena sabar banyak banyak.

Itu sahaja story telling aku mengenai skin purging. Kalau korang dapat effect lain selain dari jerawat maknanya produk tu tak sesuai dengan kulit korang. And kalau jerawat tu lepak dekat tempat lain yang tak pernah pun dia wujud dekat situ, maknanya korang breakout. Okay byee 🌞

10 comments:

  1. Pernah kena tahun lepas jerawat naik satu muka lepas pakai local products. Terus takde confident nak keluar rumah. Sekarang alhamdullilah, kulit dah okay sikit. Jerawat naik sebulan sekali (maybe sebab hormon nak period) and kalau tak control makan je. Hehe 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan sama la, mse muka teruk terus tak de mood nak klua. Kalau jalan2 pun menunduk je 😑

      Delete
  2. hey, just want to ask. if using cetaphil cleanser, is it possible ke yg acne keluar bcs of purging and not breakout?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau cetaphil cleanser, dia tak ada aktif ingredients jadi declare as breakout sis

      Delete
  3. Saya pakai hada labo face wash ni masa first pakai banyak teramat banyak jerawat naik atas dahi time tu dh macam give up mengalah pakai pun sebab terpaksa mahal lepas tu saya pakai sehari sekali jr sebab bila tengok muka kat cermin ni rasa macam nk tampar je diri sendiri tapi lepas baca sis nya blog ni saya rasa bertambah yakin nk pakai atas izin allah saya harap saya pulih dari jerawat thanks sis berikan saya confident

    ReplyDelete
  4. Klu muka kena purging ni normal ke? Muka i byk gila jerawat kat dahi after pki aha bha mild exfoliating face wash ni. I rase mcm nembazir je beli. And should i stop pki product ni?

    ReplyDelete
  5. I pun baru pakai.. Tak sampai seminggu... Dari dahi licin... Skrng 2 3 ketul jerawat batu... Kt dagu pun sama.... Nk stop ke nak teruskan... Sbb sakit weyy jerawat batu tu... Hada labo gile mahal... 😭

    ReplyDelete
  6. Tempoh purging paling kejap 2 migu, paling lama 12 minggu.klo lbih 12 migu xlega juga bru boleh stop sbb mmg xsesuai. Skin saya purging 12 minggu lbih kurang 3 bulan. Migu ke 5-6 paling teruk jerawat. Rasa cam nak nangis je tgok,stress rasa. Tpi sy x stop, trus jgk pakai target utk cukupkn 12 migu klo x lega juga bru stop. Masuk migu ke 9-10 baru nmpk perubahan byk whitehead Blackhead hilang,skin nmpk Lincin. Jerawat semua dh jdi makin kecut n hilang. N lama2 kulit dh susah nak naik jerawat dah n makin glow. Happy ending. Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jerawat besar ke? Atau blackhead n whitehead je? Sy pakai cosrx bha tu.. mula2 naik small bump pastu lama2 jd jerawat besar.. skrg dh 6 minggu..rasa stress sgt sbb jerawat penuh satu muka😭 xpernah jerawat teruk mcm ni

      Delete
    2. Sis guna hada labo ke

      Delete

Don't Spam. Positive words only, pretty ♥